
‘Investeer je nu niet in elektrische auto én zonnepanelen, dan ben je een dief van je eigen portemonnee’
‘De groei van het aantal elektrische wagens op de Vlaamse wegen was beperkt in 2022’, stelt Arthur Vijghen. ‘Vanaf juli krijgt de markt een stevige schok;zakelijk elektrisch rijden wordt veel goedkoper dan fossiel.’
Vlaamse geesten
‘Op de particuliere markt zagen we de stelselmatige groei van de verkoop van nieuwe elektrische auto’s doorzetten’, vertelt Vijghen. ‘Op basis van de cijfers tot en met september 2022 verdubbelde de aanschaf van volledig elektrische auto’s door consumenten, die van plug-in hybrides nam met 50 procent toe. Dat leverde een marktaandeel van respectievelijk 5 en 6 procent op. Je kunt dat zien als een significante toename – in ieder geval geeft het aan dat de Vlaamse geesten aan het rijpen zijn voor elektrisch vervoer. Wat daarbij bijvoorbeeld helpt, zijn aankondigingen van de Vlaamse regering die vanaf 2031 dieselauto’s uit de steden Antwerpen en Gent weert, en vanaf 2035 alle brandstofauto’s.’

Voorbode
De Vlaamse zakelijke markt voor elektrische auto’s vertoonde in 2022 ook een groei, maar beperkt. Waar deze voorheen het snelst groeide, nam het aandeel volledig elektrische leasewagens toe van 7 naar 12 procent, dat van gekochte volledig elektrische bedrijfswagens van 11 naar 15 procent. Ook wat betreft plug-in hybrides was de groei beperkt. Dat gaat echter snel veranderen.